چرا پوشیدن لباس مشکی مکروه است؟

مکروه بودن پوشیدن لباس مشکی

مکروه بودن پوشیدن لباس مشکی در نماز

از جمله احکام لباس (چه در مورد نمازگزار و چه در غیر حالت نماز) کراهت پوشیدن لباس سیاه است. بهترین لباس، سفید است که بدان سفارش شده است. (۱)
نکته ای که باید به آن دقت داشت آن است که پوشیدن لباس سیاه به طور مطلق مکروه نیست. آنچه روشن تر است، کراهت آن در نماز است، که نسبت به آن نیز استثناهایی بیان شده است. از جمله اینکه بعضی از لباس ها، هر چند برای نماز استفاده شوند، مشکی بودنشان اشکالی ندارد.
امام صادق(ع) فرمود: “یکره السواد إلاّ فی ثلاثه الخفّ و العمامه و الکساء؛پوشیدن لباس سیاه مکروه است، مگر در سه مورد: کفش سیاه‌، عمامه سیاه و عبا یا قبای سیاه”.

همچنین کراهت پوشش مشکی برای مردان است و نسبت به زنان چنین حکمی وجود ندارد. همچنان که صاحب جواهر می فرمایند: طبق تصریح کتاب‌های متعددی از اصحاب امامیه کراهت پوشش سیاه مختص مردان است زیرا شارع مقدّس پوشش غلیظ‌تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ‌های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ‌تر و بیشتر را تأمین می‌کند.[۲]

اما درباره چرایی کراهت رنگ مشکی، در روایات به این مساله اشاره شده است که از لباس دشمنان خدا، دوری کنیم و لباس مشکی را لباس دشمنان خدا معرفی کرده اند:

امام صادق(ع) فرمود که پیامبر(ص) فرمود: “لباس سفید بپوشید که بهتر و پاکیزه تر است و مردگان را با پارچه سفید کفن کنید”.
رنگ سیاه، افسرده کننده و نماینده پنهان داشتن است، ولی رنگ سفید علاوه بر امتیازاتی که دارد، ‌زود چرک و آلوده می شود و صاحبش مجبور می شود آن را بشوید یا تعویض کند، به اضافه این که لباس سفید خنک کننده خوبی است،‌ چون تابش نور خورشید را منعکس می کند و به خود جذب نمی نماید که باعث گرم شدن بدن بشود.

در جای دیگری امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند عزّ و جل به پیامبرى از پیامبرانش وحى فرمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان من را مپوشید و طعام دشمنانم را تناول نکنید و راه دشمنان مرا طى نکنید پس شما نیز دشمن من خواهید شد همان طورى که آنها دشمن من هستند.[۳]

جبرئیل علیه السّلام بر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نازل شد در حالى که قبایى سیاه به تن و کمربندى که در آن خنجرى بود به خود بسته بود. رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: یا جبرئیل این چه ترکیبى است؟ جبرئیل عرض کرد: این ترکیب پسر عمّت عبّاس است، یا محمّد واى بر فرزندانت از فرزندان عبّاس (که رنگ مشکی از لوازم بنی العباس بود.)[۴]

حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: لباس سیاه مپوشید زیرا آن لباس فرعون مى‏ باشد.[۵]

البته باید توجه داشت که سیرت باطنی انسان بسیار مهم تر از رنگ لباس است. همان گونه که امام صادق (ع) به این مساله اشاره می فرمایند: شیعه از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام راجع به پوشیدن لباس سیاه سؤال مى‏ کردند و دیدیم آن جناب را که نشسته بودند در حالى که جبّه‏اى سیاه به تن و عرق چینى سیاه به سر و موزه‏اى سیاه که در داخلش پنبه سیاه بود به پا داشتند، راوى مى ‏گوید: سپس حضرت قسمتى از موزه را شکافت و فرمود پنبه‏اى که داخل آن است سیاه مى‏باشد و از آن قسمت شکافته شده مقدارى پنبه سیاه بیرون آورد (تا نشان دهند که مجبور بوده اند برای این لباس از پارچه سیاه استفاده کنند تا پنبه های درون مشخص نباشد.) و پس از آن فرمود: دل و قلب خود را سفید نما و هر چه خواستى بپوش.[۶]

_____________
پی نوشت ها:
(1) وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷۸، [باب ۱۹، از ابواب لباس مصلی.
[۲]. جواهرالکلام، ج ۸، ص ۲۳۵.
[۳]. مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار، ص ۳۲۵.
[۴]. من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص ۲۵۲.
[۵]. تحف العقول،  ص۱۰۵.
[۶]. علل الشرائع، ج‏۲، ص ۳۴۷.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی

دکمه بازگشت به بالا