وظیفه کسی که از فتوای جدید حضرت آقا در مورد وطن مطلع نبوده است

وظیفه کسانی که از فتوای جدید حضرت آقا نسبت به قصد توطن اطلاع نداشته اند و با توجه به اینکه سال­ها جایی زندگی کرده اند و قصد ماندن همیشگی را نداشتند، هر وقت به آنجا می­‌آمدند نماز را شکسته می­خواندند و روزه نمی­گرفتند چیست؟ آیا نمازهای گذشته شان قضا دارد؟
اگر از فتوای جدید حضرت آقا اطلاع نداشته و بر اساس فتوای سابق، تصورش این بوده که اگر بخواهد جایی را وطن قرار دهد، باید قصد ماندن همیشگی را داشته باشد و اتفاقاً سال­ها هم ماند، چون قصد نداشته یا مردد بوده است که بماند، هر گاه که به مکان جدید آمده و کمتر از ده روز مانده و نمازش را شکسته خوانده است، نمازهایش اعاده ندارد. یعنی لازم نیست که آنها را قضا کند و درست بوده. اما در مورد روزه، سوال این است که ده روز می­مانده یا نمی­مانده؟ اگر می­مانده، روزه­‌هایش صحیح است؛ اگر نمی­مانده که روزه برایش صحیح نبوده.
به هر حال نسبت به نماز و روزه­‌های قبلی اگر مواردی را ده روز می­مانده، نمازش کامل و روزه صحیح است. اگر ده روز نمیمانده وظیفه­‌اش این بوده نماز را شکسته بخواند و شکسته خوانده و صحیح است. اگر روزه نگرفته، فقط قضا دارد؛ مگر اینکه روزه از سال­های قبل باشد که کفاره تاخیر را هم باید بپردازد. اگر روزه گرفته که به هر حال مطابق وظیفه انجام نداده است و باید قضا کند، بله احتمال این هست که بگوییم چون به نظر حضرت آقا هفت سال کافی است، اگر از اول هم تصمیمش این بوده که هفت سال بماند فعلا نسبت به قضای روزه به فتوای جدید حضرت آقا که مراجعه می­کند که حضرت آقا می فرمایند؛ درست بوده و این روزه­‌ها قضا ندارند.

توجه:برای دیدن بقیه مطالب مرتبط با احکام و مسائل تحصیلی روی لینک داخل پرانتز (احکام مسائل تحصیلی) کلیک کنید.

منبع: پایگاه نشر و حفظ آثار آیت الله خامنه ای ، پاسخ توسط حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده

[irp]

دکمه بازگشت به بالا