لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

غالیان چه کسانی هستند؟

دسته: سایر موضوعات
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۲ آذر ۱۳۹۵
غالیان چه کسانی هستند؟Reviewed by کارشناس دینی on Dec 2Rating: 4.0

غالیان چه کسانی هستند

غالیان چه کسانی هستند؟

غلو بر وزن فعول، مصدر فعل «غلی یغلو» و به معنای افراط، ارتفاع، بالارفتن و تجاوز از حد و حدود هر چیز می­‌باشد.[۱] در لغت به معنای تجاوزکردن از حد و افراط کردن در چیزی است.[۲] شیخ مفید می‌فرماید: «غلو در لغت، گذشتن از حد و خارج شدن از اعتدال است.[۳]
در علم مذاهب و فِرَق به گروهی غالی گفته می‌شود که انسانی را به مرتبه خدایی یا فرد عادی را به مقام پیامبری رسانده باشند، گر چه غالبا درباره کسانی که در خصوص امامان اهل بیت(علیه‌السلام) غلو کرده‌اند، اطلاق می‌­گردد.[۴]
لازم به ذکر است که بعضی فرقه‌ها چنان عقاید خود را تقریر می­‌کنند که نمی‌توان آن‌ها را غالی به حساب آورد.

علامه مجلسی مظاهر غلو در اعتقاد را به امور زیر برشمرده است:
۱. اعتقاد به الوهیّت پیامبر و ائمه(علیهم‌السلام).
۲. اعتقاد به اینکه امام یا نبی، شریک خدا هستند؛ و خود مستقلّاً رازق و خالقند.
۳. اعتقاد به حلول خدا در جسم‌شان.
۴. اعتقاد به نبوّت ائمه(علیهم‌السلام) و استقلال امام و نبی در تشریع.
۵. اعتقاد به تناسخ ارواح ائمه(علیهم‌السلام).
۶. اعتقاد به اینکه با معرفت اهل بیت(علیهم‌السلام)، اطاعت خدا و ترک معصیت الهی لازم نیست یا کم اهمّیت است.[۵]

موارد ۱، ۲، ۳، ۵ و ۶ بنا به براهین روشن عقلی و نصوص قطعی دینی محال است. لذا در غلو بودن آنها عقلاً و شرعاً شکی نیست. مورد ۴ نیز بنا به نصوص شرعی روشن، اعتقادات باطلی است.

نظر علما در مورد غلات
شیخ صدوق می‌فرماید: اعتقاد ما درباره غلات این است که آنها کافرند و بدتر از یهود و نصاری و مجوس و قدریه و حروریه و دیگر فرقه‌های گمراهند.[۶]
شیخ مفید می‌فرماید: غلات گروهی از متظاهرین به اسلامند که امیرالمؤمنین و امامان و فرزندان او را به الوهیّت و نبوت توصیف کردند آنان گمراه و کافرند.[۷]
علامه مجلسی: اعتقاد ما به هر یک از مظاهر غلو سبب الحاد و کفر و خروج از دین است.[۸]

حتما بخوانید  1- تعریف دین ، مذهب ، ملت و شریعت

_____________________________
پی‌نوشت
[۱]. المفردات فی غریب القرآن،حسین ابن محمد راغب اصفهانی، بیروت، دارالشامیّه، ص۳۶۵.
[۲]. الصحاح، اسماعیل جوهری، دار العلم للملایین،  ۱۳۷۶، بیروت، چاپ اول، ج۶، ص۲۴۴۸؛ و معجم المقاییس اللغه، ابن زکریا، احمد ابن فارس، مکتب اعلام الاسلامی، قم، بی تا، ج۴، ص۳۸۷ .
[۳]. تصحیح الاعتقاد، محمد بن محمد بن نعمان مفید، قم، منشورات رضی، ۱۳۶۳ هـ، ص۱۰۹.
[۴]. الملل و النحل، محمد بن عبدالکریم شهرستانی، لبنان، دارالمعرفه، اول، ۱۴۱۰ ه. ق، ج۱، ص۱۷۳ ـ ۱۸۹؛ و الفرق بین الفرق، عبدالقاهر بغدادی، لبنان، دارالمعرفه، دوم، ۱۴۱۷ ق، ص۲۱۱.
[۵]. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، بیروت، موسسه الوفاء، دوم. ۱۴۰۳ هـ ج۲۵، ص۳۴۶.
[۶]. اعتقادات فی دین الامامیه، محمد بن علی بن الحسین صدوق، بی‌تا، بی‌نا، ص۷۱.
[۷]. تصحیح الاعتقاد، مفید، محمد بن محمد بن نعمان، پیشین، ص۱۰۹.
[۸]. بحارالانوار، مجلسی، محمد باقر، پیشین، ج۲۵، ص۳۴۶.
منبع: رهروان ولایت


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3963 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 37
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است