آیا مخرج ادرار یا بول با غیر از آب پاک میشود؟

آیا مخرج ادرار با غیر آب پاک می شود؟ و اینکه برای تطهیر مخرج بول چند مرتبه باید با آب شست؟

مخرج بول با غیر آب پاک نمى‌شود(1)،و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است،ولى زنها و هم چنین کسانى که بولشان از غیر مجراى طبیعى مى‌آید،احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند.
(1)اراکى:و باید با آب دو مرتبه شسته شود.[پایان مسأله]
سیستانى:و یک بار شستن کافى است،گرچه احتیاط مستحب این است که دو بار شسته شود و افضل آن است که سه بار شسته شود.[پایان مسأله]
خوئى،تبریزى:مسأله مخرج بول با غیر آب پاک نمى‌شود و در کُر و جارى اگر بعد از برطرف شدنِ بول یک مرتبه بشویند کافى است ولى با آب قلیل بنا بر احتیاط واجب باید دو مرتبه شست و بهتر آن است که سه مرتبه شسته شود.
گلپایگانى،صافى:بنا بر احتیاط باید..
بهجت:مسأله مخرج بول با غیر آب پاک نمى‌شود و اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است ولى کسانى که بولشان از غیر مجراى طبیعى مى‌آید و یا این که از مخرج طبیعى مى‌آید ولى از محلى که معمولاً نجس مى‌شود به جاهاى دیگر نیز برسد،احتیاط واجب آن است که بعد از برطرف شدن بول،دو مرتبه بشویند و زن نیز حکم مرد را دارد.
فاضل:باید دو مرتبه بشویند خصوصاً اگر بیرون آمدن بول از آن مجرا غیر متعارف باشد.
نورى:احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند و نیز زن حکم مرد را دارد و این در صورتى است که با آب قلیل بشویند،ولى با آب جارى و کُر،یک مرتبه شستن کفایت مى‌کند.
مکارم:مسأله مخرج بول با غیر آب پاک نمى‌شود،و اگر با آب قلیل بشویند واجب است دو بار بشویند،امّا با شیلنگهاى متّصل به آب لوله‌کشى که در حکم جارى است یک مرتبه کافى است.در شستن مخرج بول و غائط فرق میان مجراى طبیعى و غیر طبیعى نیست،ولى در مخرج غیر طبیعى غیر آب کفایت نمى‌کند.
زنجانى:مسأله مخرج بول با غیر آب پاک نمى‌شود و در غیر آب قلیل اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است ولى با آب قلیل بنا بر احتیاط باید دو مرتبه شست و بهتر آن است که سه مرتبه شسته شود و در هر صورت اگر پس از برطرف شدن عین،آب ادامه داشته باشد،یک مرتبه شستن به حساب مى‌آید و لازم نیست براى محاسبه،آب قطع گردد و دوباره بر مخرج بول جریان داشته باشد.

منبع: توضیح المسائل مراجع مسأله 66

[irp]

دکمه بازگشت به بالا