آیا بچه کافر نجس است

توضیح المسائل مراجع مسأله 108 اگر پدر و مادر و جدّ(1)بچّۀ نابالغ کافر باشند(2)آن بچه هم نجس است(3)و اگر یکى از اینها مسلمان باشد بچه پاک است.
(1)اراکى،گلپایگانى،خوئى،تبریزى،سیستانى،فاضل،بهجت،صافى:جدّ و جدّه..
(2)نورى:اگر پدر و مادر و جدّ و جدّۀ بچۀ نابالغ،کافر غیر اهل کتاب باشند،..
(3)خوئى،تبریزى:مگر در صورتى که ممیّز و مظهر اسلام باشد..
سیستانى:مگر در صورتى که ممیّز و مظهر اسلام باشد که در این صورت پاک است و اگر از پدر و مادر خود رو گردان و به مسلمانها تمایل داشته باشد و یا در حال تحقیق و بررسى باشد،حکم به نجاستش مشکل است و اگر پدر و مادر و جدّ و جدّه،یکى از اینها مسلمان باشد به تفصیلى که در مسأله[اختصاصى 210،صفحۀ 128]خواهد آمد بچه پاک است.
زنجانى:مسأله طفل ممیّز اگر اظهار کفر کند،کافر و اگر اظهار اسلام کند،مسلمان است.و طفل غیر ممیّز و طفل ممیّزى که نه اظهار کفر کرده و نه اظهار اسلام،چنانچه پدر و مادر و نیز جدّ و جدّۀ نزدیک وى کافر باشند،آن بچّه هم نجس است و اگر یکى از آنان مسلمان باشد،بچّه پاک است.
مکارم:مسأله بچّه‌هاى کفّار به حکم آنها هستند،و بچّه‌هاى مسلمانان حتىٰ بچّه‌اى که فقط پدرش مسلمان است،پاک است،امّا اگر فقط مادرش مسلمان باشد احتیاط،اجتناب است.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

دکمه بازگشت به بالا