حکم افتادن چیز نجس در روغن و شیره

آیا اگر چیز نجسی مانند خون در روغن یا شیره بریزد کل آن نجس میشود؟

توضیح المسائل مراجع مسأله 129 هر گاه شیره و روغن روان باشد همین که یک نقطه از آن نجس شد،تمام آن نجس مى‌شود(1).ولى اگر روان نباشد نجس نمى‌شود.(2)
(1)مکارم:اما اگر روان نباشد،به طورى که از جایى به جایى سرایت کند،فقط محلّ ملاقات نجس است و مى‌توان آن را برداشت و دور ریخت.
نورى:ولى اگر روان نباشد همان نقطه‌اى که نجس یا متنجس به آن اصابت کرده،نجس است و اگر آن را با مقدارى از اطرافش بردارند،بقیه پاک است. (2)اراکى،فاضل:تمام آن نجس نمى‌شود(فاضل:بلکه فقط جایى که نجاست به آن رسیده نجس مى‌شود).
خوئى،گلپایگانى،تبریزى،سیستانى،صافى،زنجانى:مسأله هر گاه شیره و روغن و مانند اینها طورى باشد که اگر مقدارى از آن را بردارند جاى آن خالى نمى‌ماند،همین که یک نقطه از آن نجس شد،تمام آن نجس مى‌شود.ولى اگر طورى باشد که جاى آن در موقع برداشتن خالى بماند،اگر چه بعد پر شود،فقط جائى که نجاست به آن رسیده نجس مى‌باشد.پس اگر فضلۀ موش در آن بیفتد جائى که فضله افتاده نجس و بقیه،پاک است.
بهجت:مسأله هر گاه شیره و روغن مایع باشد به طورى که اگر قدرى از آن برداشته شود جاى آن پر مى‌شود،همین که یک نقطه از آن نجس شد،تمام آن نجس مى‌شود،ولى اگر مایع نباشد و یا این که مایع باشد ولى نجاست به جاى دیگر سرایت نکند نجس نمى‌شود.

دکمه بازگشت به بالا