لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

حکم خوردن غذایی که در ظرف طلا یا نقره بوده

دسته: احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵
حکم خوردن غذایی که در ظرف طلا یا نقره بودهReviewed by کارشناس دینی on Dec 27Rating: 5.0

توضیح المسائل ۱۳ مرجع: مسأله ۲۳۲ اگر انسان غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است(۱)در ظرف دیگر بریزد این استعمال جایز است(۲)ولى اگر(۳)بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالى کردن ظرف(۴)براى آن نباشد که غذا خوردن از ظرف طلا یا نقره جایز نیست این استعمال حرام مى‌باشد(۵).
(۱)مکارم:به منظور پرهیز از حرام..
(۲)مکارم:ولى اگر به این منظور نباشد حرام است،امّا به هر حال خوردن آن غذا از ظرف دوّم که طلا و نقره نیست،اشکال ندارد.
سیستانى:چنانچه ظرف دوّم به حسب متعارف واسطۀ خوردن از ظرف اوّل نباشد اشکال ندارد.
نورى:اگر انسان غذائى را که در ظرف طلا یا نقره است به این منظور که غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام است در ظرف دیگر بریزد این استعمال جایز است..
(۳)اراکى:و اگر..(۴)بهجت:ظرف اوّل..
(۵)نورى:ولى خوردن غذا از ظرف دوم مانعى ندارد.
اراکى:حرام نمى‌باشد.
فاضل:مسأله اگر انسان غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است به قصد خوردن و آشامیدن،در ظرف دیگر خالى کند این استعمال حرام مى‌باشد اما اگر بخواهد غذا را بخورد و چون در ظرف طلا و نقره حرام است غذا را در ظرف دیگر بریزد،اشکال ندارد و در هر صورت غذا خوردن از ظرف دوّم که طلا و نقره نیست اشکال ندارد.
گلپایگانى،صافى:مسأله اگر انسان غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است به قصد این که چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام مى‌باشد،در ظرف دیگر بریزد اشکال ندارد و اگر به این قصد نباشد،ریختن غذا از ظرف طلا یا نقره در ظرف دیگر حرام است،ولى در هر دو صورت خوردن غذا از ظرف دوّم مانعى ندارد.
خوئى:خوردن غذا از ظرفِ دوّم در صورتى که عرفاً نگویند از ظرف طلا و نقره غذا مى‌خورد مانعى ندارد.
تبریزى:چنانچه استعمال ظرف طلا و نقره صدق نکند اشکال ندارد..
تبریزى:خوردن غذا از ظرف دوّم،در صورتى که عرفاً نگویند از ظرف طلا و نقره غذا مى‌خورد مانعى ندارد.
زنجانى:مسأله اگر انسان غذایى را که در کاسۀ طلا یا نقره است به قصد این که چون غذا خوردن در کاسۀ طلا و نقره حرام مى‌باشد،در کاسۀ دیگر بریزد،خوردن غذا از ظرفِ دوم در صورتى که عرفاً نگویند ظرف طلا و نقره را استعمال مى‌کند مانعى ندارد.

حتما بخوانید  آیا خوردن پوست لب حرام است (حکم خوردن پوست لب)

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مراجع اختلاف دارند در زیر مسئله ذکر شده است.) ( طهارت ، پاک شدن ، شستن )


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3946 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 21
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است