ظرف وضو باید مباح باشد و طلا و نقره نباشد

شرط چهارم: آن که ظرف آب وضو مباح باشد.( غصبی نباشد)

شرط پنجم: آن که ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.

این دو شرط، در رساله آیت اللّٰه سیستانى نیست

خوئى، تبریزى: شرط چهارم: آن که ظرف آب وضو مباح باشد. شرط پنجم: آن که ظرف آب وضو (خوئى: بنا بر احتیاط واجب) طلا و نقره نباشد. و تفصیل این دو شرط در مسأله بعدى ذکر مى‌شود.

بهجت: شرط چهارم: ظرف آب وضو مباح باشد (غصبى نباشد) ولى مانند شرط سوّم، ممکن است کسى وضوى صحیح بگیرد به این صورت که موقع آب برداشتن، قصد وضو نداشته باشد چنانکه در [مسأله اختصاصى (271) ، صفحۀ(164)]گذشت. شرط پنجم: ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.

زنجانى: شرط چهارم: آن که ظرف آب وضو بنا بر احتیاط واجب مباح باشد.

شرط پنجم: آن که ظرف آب وضو بنا بر احتیاط طلا و نقره نباشد. و تفصیل این دو شرط در مسألۀ بعدى ذکر مى‌شود.

مکارم: شرط چهارم آن است که ظرف آب وضو بنا بر احتیاط واجب از طلا و نقره نباشد.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای 13 نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

[irp posts=”16055″ name=”شرایط وضو”]

دکمه بازگشت به بالا