لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

وضو در صورت وجود زخم یا شکستگی در محل مسح سر یا پا

دسته: احکام وضو
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵
وضو در صورت وجود زخم یا شکستگی در محل مسح سر یا پاReviewed by کارشناس دینی on Dec 28Rating: 5.0

[مسأله ۳۲۶ اگر زخم یا دمل یا شکستگى در جلوى سر یا روى پاها است]
مسأله ۳۲۶ اگر زخم یا دمل یا شکستگى در جلوى سر یا روى پاها است و روى آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح کند، (۱) باید (۲) پارچۀ پاکى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند (و بنا بر احتیاط مستحبّ (۳) تیمم هم بنماید (۴)) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نباشد، باید به جاى وضو تیمم کند و بهتر است یک وضو بدون مسح هم بگیرد (۵) .

(۱) خوئى، تبریزى، سیستانى: به این معنى که زخم مثلاً تمام محلّ مسح را گرفته باشد و یا این که از مسح جاهاى سالم نیز متمکّن نباشد در این صورت لازم است تیمّم نماید و بنا بر احتیاط (سیستانى: بنا بر احتیاط مستحب) وضو نیز گرفته و پارچۀ پاکى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند. [پایان مسأله]

زنجانى: به این معنى که زخم مثلاً تمام محل مسح را گرفته باشد یا آن که از مسح جاهاى سالم نیز متمکن نباشد در این صورت باید پارچه پاکى و مانند آن روى زخم انداخته و روى آن را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز بنماید، و اگر مسح جبیره‌اى ممکن نباشد لازم است تیمم نماید و بنا بر احتیاط مستحب قسمتهایى را که مى‌تواند وضو نیز بدهد.

حتما بخوانید  خیس یا خشک بودن محل مسح سر و پا

(۲) صافى: أحوط آن است که. .

(۳) گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم. .

مکارم: بنا بر احتیاط واجب. .

(۴) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: اراکى، فاضل، بهجت و صافى نیست]

(۵) اراکى: مسح آن محل لازم نیست و باید تیمّم هم بنماید.

گلپایگانى، صافى، بهجت، فاضل: مسح لازم نیست ولى (صافى: در هر دو صورت) باید بعد از وضو (بهجت: احتیاطاً) تیمم نماید.

مکارم: باید وضوى بدون مسح بگیرد و بنا بر احتیاط واجب تیمّم هم بکند.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3943 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 16
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است