لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

غسل جبیره چگونه است

دسته: احکام وضو
بدون دیدگاه
پنج شنبه - ۹ دی ۱۳۹۵
غسل جبیره چگونه استReviewed by کارشناس دینی on Dec 29Rating: 5.0

[مسأله ۳۳۹ غسل جبیره‌اى مثل وضوى جبیره‌اى است]
مسأله ۳۳۹ غسل جبیره‌اى مثل وضوى جبیره‌اى است، ولى بنا بر احتیاط واجب باید آن را ترتیبى به جا آورند نه ارتماسى. (۱)

(۱) گلپایگانى: اگر ارتماسى هم به جا آورده شود صحیح است، اگر چه ترتیبى بهتر است.

اراکى: احتیاط مستحبّ است آن را ترتیبى به جا آورند نه ارتماسى.

مکارم: تا ممکن است باید غسل را ترتیبى به جا آورد، بنا بر احتیاط واجب.

بهجت: باید بنا بر أحوط آن را ترتیبى به جا آورند.

صافى: احوط آن است که ترتیبى به جا آورد.

خوئى: مسأله در غیر غسل میّت از سایر اغسال، غسل جبیره‌اى مثل وضوى جبیره‌اى است، ولى باید آن را ترتیبى به جا آورند و أظهر این است که اگر در بدن زخم یا دمل باشد و محلّ مجبور باشد واجب است غسل و احتیاطاً مسح بر جبیره هم نماید و اگر محلّ مکشوف باشد مکلّف مخیّر است بین غسل و تیمّم؛ و در صورتى که غسل را اختیار کند احتیاط مستحب آن است که پارچۀ پاکى روى زخم یا دمل باز گذاشته و روى پارچه را مسح نماید. و امّا اگر در بدن شکستگى باشد باید غسل بنماید و احتیاطاً روى جبیره را هم مسح کند و در صورتى که مسح روى جبیره ممکن نباشد یا این که محلّ شکسته باز باشد لازم است تیمّم کند.

سیستانى: باید بنا بر احتیاط لازم آن را ترتیبى به جا آورند و اگر در بدن، زخم یا دمل باشد، مکلّف مخیّر است بین غسل و تیمّم. .

حتما بخوانید  حکم وضو گرفتن برای نماز میت و زیارت امامان

سیستانى: و روى زخم باز باشد. .

نورى، تبریزى: مسأله غسل جبیره‌اى مثل وضوى جبیره‌اى است، ولى باید آن را ترتیبى به جا آورند و اگر ارتماسى انجام دهند باطل است (تبریزى: و چنانچه مسح بر جبیره و شستن اطراف آن ضرر داشته باشد، باید تیمّم کند و اگر ضرر نداشته باشد، باید به وظیفۀ جبیره عمل نماید) .

زنجانى: مسأله غسل جبیره‌اى در غیر غسل میت مثل وضوى جبیره‌اى است و احتیاط مستحب آن است که آن را ترتیبى به جا آورند، و در غسل میت غسل جبیره‌اى مشروع نیست.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3963 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 12
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است