حکم نمازهای را که انسان با وضوی جبیره خوانده

حکم نماز با وضو جبیره

حکم نماز با وضوی جبیره

[مسأله 344 نمازهایى را که انسان با وضوى جبیره‌اى خوانده]
مسأله 344 نمازهایى را که انسان با وضوى جبیره‌اى خوانده (1) صحیح است (2) و بعد از آن که عذرش برطرف شد، براى نمازهاى بعد هم نباید (3) وضو بگیرد (4) ، ولى اگر براى آن که نمى‌دانسته تکلیفش جبیره است یا تیمّم، هر دو را انجام داده باشد باید براى نمازهاى بعد وضو بگیرد (5) .

(1) خوئى، تبریزى: و تا آخر وقت عذرش مستمرّ بوده. .

زنجانى: و تا آخر وقت عذرش باقى بوده. .

(2) خوئى، تبریزى، سیستانى: و مى‌تواند با آن وضو نمازهاى بعدى را نیز به جا آورد. [پایان مسأله]

(3) فاضل: لازم نیست. .

(4) بهجت: بعد از آن که عذرش بر طرف شد، با همان وضو مى‌تواند نمازهاى بعد را نیز بخواند. .

نورى: براى نمازهاى بعدهم در صورتى که وضوى او باطل نشده است نباید وضو بگیرد. .

زنجانى: در صورتى که عذرش در وقت نمازهاى بعدى استمرار داشته باشد مى‌تواند با آن وضو نمازهاى دیگر را نیز بخواند ولى در صورتى که عذرش برطرف شود نمى‌تواند با آن وضو نمازهاى دیگر را بخواند. [پایان مسأله]

گلپایگانى، صافى: بعد از آن که عذرش برطرف شد و هنوز وضوى جبیره‌اى باطل نشده است، براى نمازهاى بعد بنا بر احتیاط لازم باید وضو بگیرد (صافى: بلکه بنا بر احتیاط اگر در وقت، عذرش برطرف شود نمازش را با وضوى جدید اعاده نماید) . [پایان مسأله]

(5) بهجت: بنا بر احتیاط واجب در صورت بقاى جهل، براى نمازهاى بعد وضو بگیرد.

مکارم: مسأله نمازهایى را که با وضو یا غسل جبیره‌اى مى‌خوانند اعاده ندارد، مگر این که قبل از پایان وقت نماز عذر برطرف شود در اینجا بنا بر احتیاط واجب، نماز را اعاده کنند.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

دکمه بازگشت به بالا