غسل ترتیبی چگونه است

[مسأله 361 نحوه انجام دادن غسل ترتیبی]

مسأله 361 در غسل ترتیبى باید به نیّت غسل، اول سر و گردن، بعد (1) طرف راست بعد طرف چپ بدن را بشوید (2) . و اگر عمداً یا از روى فراموشى یا به واسطۀ ندانستن مسأله به این ترتیب عمل نکند غسل او باطل است (3) .

(1) صافى: بنا بر احتیاط. .

(2) مکارم: بنا بر احتیاط واجب. .

(3) بهجت: ولى چنانچه قصد قربت داشته، و آن چه را که مقدّم داشته اعاده نماید غسل صحیح است، و احتیاط واجب رعایت ترتیب در هر عضو از غسل ترتیبى است، به این صورت که از بالا شروع کند و به قسمتهاى پایین عضو ختم کند.

صافى: در صورتى که سر و گردن را اول نشوید باطل است، و اگر طرف چپ را پیش از طرف راست بشوید بنا بر احتیاط غسلش باطل است.

خوئى: مسأله در غسل ترتیبى باید به نیّت غسل، اول سر و گردن بعد بدن را بشوید و بهتر آن است که اول طرف راست بعد طرف چپ بدن را بشوید (و تحقق غسل ترتیبى به حرکت دادن هر یک از اعضاء سه‌گانه زیر آب به قصد غسل بى‌اشکال نیست و احتیاط در اکتفا نکردن به او است) و اگر عمداً یا از روى فراموشى یا به واسطۀ ندانستن مسأله بدن را قبل از سر بشوید غسل او باطل است.

سیستانى: بنا بر احتیاط لازم اوّل تمام سر و گردن. .

زنجانى: بهتر بلکه مطابق احتیاط استحبابى. .

تبریزى: با حرکت دادن اعضاء بدن زیر آب به قصد غسل ترتیبى، غسل محقق نمى‌شود. .

سیستانى: و اگر عمداً بدن را قبل از پایان یافتن غسل تمام سر و گردن بشوید، بنا بر احتیاط، غسل او باطل است.

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّٰه زنجانى نیست]

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

دکمه بازگشت به بالا