لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

اگر بعد از غسل متوجه شویم جای از بدن را نشسته ایم

دسته: احکام غسل
بدون دیدگاه
پنج شنبه - ۹ دی ۱۳۹۵
اگر بعد از غسل متوجه شویم جای از بدن را نشسته ایمReviewed by کارشناس دینی on Dec 29Rating: 5.0

[مسأله ۳۶۴ اگر بعد از غسل بفهمد جایى از بدن را نشسته]
مسأله ۳۶۴ اگر بعد از غسل بفهمد جایى از بدن را نشسته و نداند کجاى بدن است باید دوباره غسل کند. (۱)

این مسأله، در رسالۀ آیت اللّٰه مکارم نیست

(۱) خوئى، تبریزى، سیستانى: دوباره شستن سر لازم نیست و فقط هر جایى را از بدن که احتمال مى‌دهد نشسته، باید بشوید.

زنجانى: مسأله اگر بعد از غسل بفهمد که جایى را نشسته و نداند از بدن است یا سر و گردن بنا بر احتیاط قسمتى از سر را که احتمال مى‌دهد نشسته، بشوید و سپس دوباره همۀ بدن را بشوید.

[مسأله ۳۶۵ اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته]

مسأله ۳۶۵ اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته (۱) ، چنانچه از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافى است. و اگر از طرف راست باشد باید (۲) بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید. (۳) و اگر از سر و گردن باشد باید (۴) بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشوید. (۵)

(۱) بهجت: ولى هنوز چیزى که وضو را باطل مى‌کند از او سر نزده است. .

(۲) خوئى، سیستانى، تبریزى، زنجانى: احتیاط مستحب آن است که. .

مکارم: احتیاط آن است که. .

(۳) زنجانى: و اگر بفهمد مقدارى از سر و گردن را نشسته باید بعد از شستن آن مقدار دوباره بدن را بشوید.

حتما بخوانید  اگر بعد از غسل آبی از من بیرون بیاید حکمش چیست؟

بهجت: بنا بر أظهر در اعتبار ترتیب سر با دو جانب و أحوط در ترتیب بین دو جانب و أظهر در عدم اعتبار ترتیب از بالا به پایین در حال نسیان. .

(۴) سیستانى: بنا بر احتیاط واجب باید. .

(۵) بهجت: و اگر در اثناء غسل چیزى که وضو را باطل مى‌کند از او سر زده، احتیاط در این است که غسل را دو مرتبه به طور کامل انجام دهد و براى نماز و کارى که براى آن وضو لازم است وضو بگیرد.

خوئى، سیستانى: دوباره بدن را بشوید.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3954 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 15
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است