لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

حکم دست زدن جنب به قرآن و نام خدا

دسته: احکام غسل
بدون دیدگاه
پنج شنبه - ۹ دی ۱۳۹۵
حکم دست زدن جنب به قرآن و نام خداReviewed by کارشناس دینی on Dec 29Rating: 5.0

[مسأله ۳۹۰ دست زدن شخص جنب به آیات قرآن و اسم خدا]
مسأله ۳۹۰ کسى که جنب است اگر بر جایى از بدن او آیۀ قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد و اگر بخواهد غسل کند باید آب را طورى به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.

این مسأله، در رسالۀ آیات عظام: بهجت و مکارم نیست

گلپایگانى، صافى: مسأله اگر بر جایى از بدن، آیۀ قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد بنا بر احتیاط واجب اگر ممکن است باید آن را از بین ببرد و اگر ممکن نیست، باید وضو و غسل را ارتماسى انجام دهد و چنانچه بخواهد وضو یا غسل را ترتیبى به جا آورد، باید آب را طورى به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.

خوئى، تبریزى: مسأله اگر بر جایى از بدن آیه قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، چنانچه بخواهد وضو یا غسل را ترتیبى به جا آورد باید آب را طورى به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.

زنجانى: اگر بر جایى از بدن آیه قرآن نوشته شده باشد. .

زنجانى: هم چنین است بنا بر احتیاط اگر بر جایى از بدن اسم خداوند متعال یا صفات خاصه او نوشته شده باشد، و در هر صورت احتیاط مستحب آن است که در صورت امکان آن را از بین ببرد.

فاضل: مسأله اگر روى بدن شخصى آیه قرآن یا اسم خداوند نوشته شده باشد یا خالکوبى شده باشد قبل از جُنب شدن باید آن را پاک کند و الاّ بعد از جنُب شدن واجب است فوراً غسل کند و باید مراقب باشد که هنگام غسل کردن دست روى آن نکشد و فقط آب روى آن جارى کند.

حتما بخوانید  اگر در خواب مایعی خارج شود که شک داریم منی است حکمش چیست؟

سیستانى: مسأله اگر به جایى از بدن، آیۀ قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، چنانچه بخواهد غسل را ترتیبى به جا آورد، باید آب را طورى بر بدن برساند که دست او به نوشته نرسد. و هم چنین اگر بخواهد وضو بگیرد در مورد آیۀ قرآن، بلکه در مورد اسم خداوند نیز بنا بر احتیاط واجب.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3955 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 21
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است