لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

حکم دیدن خون برای زنی که عادت وقتیه منظم ندارد

دسته: احکام حیض
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۳ دی ۱۳۹۵
حکم دیدن خون برای زنی که عادت وقتیه منظم نداردReviewed by کارشناس دینی on Jan 2Rating: 5.0

[مسأله ۵۰۰ حکم دیدن خون برای زنی که عادت وقتیه منظم ندارد]
مسأله ۵۰۰ مبتدئه و مضطربه و ناسیه و زنى که عادت عددیّه دارد، اگر خونى ببینند که نشانه‌هاى حیض داشته باشد (یا یقین کنند (۱) که سه روز طول مى‌کشد (۲)) ، باید (۳) عبادت را ترک کنند و چنانچه بعد بفهمند حیض نبوده باید عبادتهایى را که به جا نیاورده‌اند قضا نمایند (۴) ولى اگر یقین نکنند که تا سه روز طول مى‌کشد و نشانه‌هاى (۵) حیض را هم نداشته باشد، بنا بر احتیاط واجب (۶) باید تا سه روز (۷) کارهاى استحاضه را به جا آورند و کارهایى را که بر حائض حرام است ترک نمایند (۸) و چنانچه پیش از سه روز پاک نشدند باید آن را حیض قرار دهند.

(۱) گلپایگانى، صافى: نشانۀ حیض داشته باشد و یقین کنند. .

(۲) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئى، مکارم و تبریزى نیست]

(۳) مکارم: باید فوراً. .

(۴) خوئى، تبریزى، سیستانى: بقیه مسأله ذکر نشده.

مکارم: ولى اگر نشانه‌هاى حیض را نداشته باشد بر طبق حکم مستحاضه عمل مى‌کند تا ثابت شود که خون حیض است؛ ولى زنى که عادت «وقتیّه» یا «وقتیّه و عددیّه» دارد به محض دیدن خون در ایّام عادت، عبادت را ترک مى‌کند.

(۵) گلپایگانى، صافى: نشانۀ. .

(۶) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیت اللّٰه اراکى نیست]

(۷) اراکى: باید تا سه روز احتیاط کرده و. .

[عبارت « تا سه روز» در رساله آیات عظام: گلپایگانى و صافى نیست]

حتما بخوانید  شک در حیض یا پریود شدن در بین نماز

(۸) گلپایگانى، صافى: اگر چه تا ده روز طول بکشد. [پایان مسأله]

زنجانى: مسأله مبتدئه و مضطربه و ناسیه و زنى که فقط عادت عددیه دارد اگر خونى ببیند که نشانۀ حیض را داشته باشد باید به وظایف حائض رفتار نمایند و چنانچه بعد بفهمند حیض نبوده، باید عبادتهاى واجبى را که به جا نیاورده‌اند، قضا نمایند، و اگر نشانه حیض را نداشته باشد، باید به وظایف استحاضه عمل نمایند.

 

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای ۱۳ نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3955 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 38
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است