وقت خواندن نماز آیات

در پست های قبلی وقت نمازهای یومیه و وقت نمازهای نافله را بیان کردیم حال نوبت به وقت خواندن نماز آیات می رسد:

پرسش: چه موقع باید نماز آیات را خواند؟

1. کسوف (خورشید گرفتگی) و خسوف (ماه گرفتگی)
از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند، انسان باید (صافی: می تواند) نماز آیات را بخواند و (امام، صافی: بنابر احتیاط واجب) باید به قدری به تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.
حضرات آیات سیستانی، مکارم، سبحانی: وقت شروع نماز آیات برای کسوف و خسوف موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند و تا زمانی که کاملا باز نشده، و ادامه دارد (مکارم، سیستانی: ولی مستحب است به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.)
توجه: اگر خواندن نماز آیات را به قدری به تاخیر بیندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند باید نیت ادا و قضا نکند ولی اگر بعد از باز شدن تمام آن نماز بخواند باید نیت قضا نماید.
حضرت آیات سیستانی، صافی: اگر نماز آیات را تاخیر بیندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند نیت ادا مانعی ندارد ولی بعد از باز شدن تمام آن نماز قضا می شود.

2. زلزله
حضرات آیات امام خمینی، خامنه ای، بهجت، صافی، سبحانی: موقعی که زلزله اتفاف می افتد انسان باید فورا نماز آیات را بخواند.
توجه: اگر کسی نماز آیات را بلافاصله نخواند، معصیت کرده و خواندن آن تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.
مکارم: انسان باید فوری و بلافاصله نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
سیستانی: در حوادثی که وقت آن وسعت ندارد مانند: زلزله باید فوری و بدون فاصله بخواند به نحوی که در نظر مردم تاخیر محسوب نشود و اگر تاخیر کرد احتیاط مستحب آن است که بعدا بدون نیت ادا و قضا بخواند.

3. رعد وبرق و بادهای زرد و سرخ و سیاه
همه مراجع: موقعی که رعد و برق و بادهای زرد و سرخ و سیاه و مانند آن که باعث ترس بیش تر مردم میشود. اتفاق می افتد انسان باید فورا (سیستانی: بنا بر احتیاط مستحب) نماز آیات را بخواند.

توجه: احکام فوق طبق نظرات حضرات آیات امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، بهجت و سبحانی می باشد.

منبع: سایت پاسخکده برگرفته از کتاب رساله مصور ج۲ ص۲۸

[irp posts=”16661″ name=”وقت نمازهای یومیه (پنجگانه)”]

 

دکمه بازگشت به بالا