پیامدهای رابطه دوستی قبل از ازدواج

پرسش:
اسلام مخالف رابطه دوستی قبل از ازدواج است چون پیامدهای مختلفی دارد و از طرفی ازدواج بصورت سنتی نیز موجب می شود که شناختی نسبت به خواستگار نداشته باشیم این تعارض را چگونه حل می کنید؟

پاسخ:
رابطه داشتن قبل از ازدواج پیامدهای دارد که از نظر علمی نیز ثابت شده است که این پیامدها شامل:
_ رابطه با نامحرم رابطه ای پیش رونده است و با توجه به شرایط سنی و هیجانات حاکم، رعایت حریمهای شرعی در این رابطه تقریبا ناممکن است!
_ در بسیاری از موارد ممکن است قصد فرد مقابل ازدواج نیست و از این بهانه تنها برای پوشش دستیابی به مقاصد خود استفاده می کند.

_ بخش قابل توجهی از روابط پیش از ازدواج در دوره نوجوانی و اوائل جوانی شکل می گیرد. از ویژگیهای این دوره عدم شکل گیری شخصیت ثابت است. بنابراین تغییر نگاه و نگرش کاملا طبیعی است و ممکن است فرد قبل از ازدواج با بعد از ازدواج هویتی متفاوت داشته باشد.

_ نقشهایی که یک دوست بر عهده دارد با نقشهایی که یک همسر بر عهده دارد کاملا متفاوت است. رابطه پیش از ازدواج ممکن است باعث تداخل و آشفتگی نقشها شود.

_ رابطه پیش از ازدواج محدودیتهایی دارد و بواسطه فضای احساسی و ابستگی ایجاد شده، تعارضات و نقاط ضعف کمتر قابل مشاهده و توجه است.

_ در بسیاری از موارد و در ادامه راه، نظر یکی از طرفین تغییر می کند و تصمیم به ازدواج با فرد دیگری گرفته می شود. این امر علاوه بر اینکه باعث آسیب شدید روانی فرد مقابل می شود که باعث می شود برخی دیگر از فرصتهای قبلی ازدواج از دست برود.

_ در موارد زیادی هر چند تصمیم قطعی پسر و دختر ازدواج است، اما بواسطه عدم اطلاع و هماهنگی خانواده ها، چنین ازدواجی محقق نمی شود! در واقع تعداد زیادی از پسرها و دخترها علی رغم وابستگی به یکدیگر با مانعی به نام مخالفت خانواده ها برای ازدواج مواجه می شوند.
آخرین مورد از این نمونه را همین دیروز تجربه کردم. آنجائی که 2 سال بود که پسر در تامین رضایت پدر ناتوان بود. از این دست نمونه فراوان است حتی افرادی بعد از 5 سال هم موفق به تامین رضایت خانواده نشده اند….

_  باید اذعان کرد تعداد دخترانی که به انگیزه ازدواج وارد رابطه شده اند اما هیچگاه به مقصود خود نرسیده اند کم نیستند که متاسفانه نتیجه این رابطه تاراج سرمایه عفت و دوشیزگی آنها بوده است!!! اتفاق تلخی که ازدواج دختر را برای همیشه با دردسر مواجه می کند.
با تاسف موارد زیادی از این مراجعان داشته ام که برخی از نمونه های ان را می توان در همین کانال بیابید!

_ در پاره ای از موارد نیز بعد از ازدواج شاهد آن هستیم که فرد نسبت به همسر خود دچار بدبینی می شود. به این علت که به اشتباه بر این باور است که همسرش ممکن است که همچنان با نامحرم دیگری رابطه دشاه باشد!
و…
در پایان اضافه شود که موارد و تهدیداتی که در ازدواج سنتی به انها اشاره کردید قابل انکار نیست، اما همین آسیبها نیز در ازدواجهای مدرن وجود دارددر حالی  ازدواج سنتی فاقد آسیبهای ازدواج مدرن است.
به تعبیری ازدواج مردن مواجه با آسیبهای ازدواج سنتی است اما ازدواج سنتی فاقد آسیبهای ازدواج مدرن است.
ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم که از طریق جلسات گفتگوی متعدد، نشست و برخاست خانوادگی، تحقیق و مشاوره پیش از ازدواج می توان سطح آسیبهای ازدواج سنتی را به اندازه قابل توجهی کاهش داد.

[irp]

دکمه بازگشت به بالا