لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

ادله موافقان و مخالفان سیاست و حکومت دینى‏

دسته: سایر موضوعات
۲ دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۴
ادله موافقان و مخالفان سياست و حكومت دينى‏Reviewed by کارشناس دینی on Dec 2Rating:

پرسش: اگر دین، امرى فردى تلقى شود و حکومت، امرى اجتماعى، آیا در این فرض حکومت دینى قابل تصور است؟

در فرض فوق «دین» و «حکومت» هر یک حوزه و قلمروى جداگانه دارند و دیگر نمى‏ توان «حکومت دینى» را تصویر کرد؛ زیرا فرض این است که دیگر دین دخالتى در مسائل اجتماعى ندارد و حکومت نیز نباید در عرصه فردى دخالت کند.

این انگاره، دیدگاه «جان لاک» در تفکیک قلمرو دین از سیاست‏[۱] و یکى از مبانى و زیرساخت‏هاى نظرى «سکولاریسم سیاسى»(Political Securalism) است. لیکن این گمانه با اشکالات چندى مواجه است:

یکم. مرزبندى دقیق و جامع و مانعى، بین امور فردى و اجتماعى وجود ندارد.

دوّم. انحصار دین به «امور فردى»، اگر با دین فاقد شریعتى (مانند مسیحیت‏ کنونى) سازگار باشد؛ ولى هرگز با واقعیت آیین جامع اسلام سازگار نیست. به ویژه آنکه رشد و بالندگى اسلام از آغاز، همراه با سیاست و دولتى بود که پیامبر صلى الله علیه و آله از بدو ورود خود به مدینه تشکیل دادند.

گیب‏[۲] مى‏ نویسد: «جامعه اولیه مسیحیت، على الاصول، به هنگام پیدایش خود، تابع یک قدرت غیرمذهبى و عرفى بوده؛ به طورى که همین که به خود آمده- و به اصطلاح چشم‏باز کرده- خود را در یک وضع مخالفى که از پیش هم به آن نیندیشیده و عجولانه صورت گرفته، یافته است … اما اسلام در دنیایى که خود سازمان سیاسى ‏اش را پایه‏ گذارى نموده، نشو و نما کرده است»[۳].

حتما بخوانید  چه نقدهاي كلي بر فرقه دروزيه وارد است؟

سوّم. در خود جهان غرب نیز- که زادگاه و بستر رشد سکولاریسم بوده و دین رایج در آن نیز از شریعتى جامع و سیاست‏ شمول برخوردار نیست- همچنان سکولاریسم و تفکیک دایره دین از سیاست و اجتماع، رو به افول است و تأثیرگذارى دین در این حوزه، به تدریج پررنگ‏تر مى‏ شود. این نشان مى‏ دهد که تفکیک و جدایى کامل «دین» و «سیاست» از یکدیگر امکان‏پذیر نیست.[۴]

_______________________________________
پی نوشت ها

[۱]

  1. See: John Locke, A letter Concerning Toleration, ed. P. Romanell,) New York: the Bobbs- Merrill, 5591, j.

و در نقد آن بنگرید: محمودى، سید على، عدالت و آزادى، صص ۷۹- ۹۹.

[۲]Hamilton A .R .Gibb .

[۳]  هامیلتون آ. ر. گیب، مذهب و سیاست و اسلام، ترجمه مهدى قائنى، صص ۲۶- ۲۷.

[۴]  براى آگاهى بیشتر ر. ک: پیتر، ال، برگر، افول سکولاریزم، موج تازه سکولارزدایى از جهان، صص ۱۷- ۳۳، ترجمه افشار امیرى و نیز: ژان پل ویلم، جامعه‏شناسى ادیان، ترجمه عبدالرحیم گواهى.


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3954 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 47
برچسب ها:
دیدگاه ها
سمانه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۶:۱۷ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

دوستان دیگر نیز در نظرات و پاسخگویی به سوالات شرکت کنند

بهرام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۶:۵۱ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام خدمت همه دوستان، حداقل کاری که از دست ما بر میاد تشکر و قدردانی بابت زحمات شبانه روزی کارشناسان سایت است من به نوبه خودم متشکرم

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است