لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

نماز بازدارنده منکرات

دسته: سایر موضوعات
۴ دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۴
نماز بازدارنده منکراتReviewed by کارشناس دینی on Dec 6Rating:

 [سوره العنکبوت (۲۹): آیه ۴۵]
اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ (۴۵)
آنچه را از کتاب (آسمانى قرآن) به تو وحى شده تلاوت کن و نماز را به‏پادار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز مى‏دارد و البتّه یاد خدا بزرگ‏تر است و خداوند آنچه را انجام مى‏دهید مى‏داند.
نکته‏ ها:
در این آیه خداوند به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و نماز را در کنار هم داده و این به خاطر آن است که قرآن و نماز دو منبع نیروبخش مى‏ باشند. خداوند که به پیامبرش از یک
مسئولیّت سنگین خبر مى‏ دهد، «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا» «۱» به او مى‏ فرماید: براى انجام این مسئولیّت سنگین، از دو منبع نیروبخش کمک بگیر:
یکى تلاوت قرآن. «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» «۲» و دیگرى نماز شب. «إِنَّ ناشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلًا» «۳» البتّه علاوه بر این آیه، نماز و قرآن، بارها در کنار هم آمده است از جمله: «یَتْلُونَ کِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ» «۴» و «یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ» «۵» براى جمله «لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» چند معنا بیان شده است:
الف: نماز، بزرگ‏ترین ذکر الهى است. به دلیل آیه‏ى «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی» «۶» که نماز را ذکر خداوند مى‏داند.
ب: یاد خدا (و حضور قلب)، بالاتر از ظاهر نماز است.
ج: یاد خدا براى انسان از همه کارها برتر است.
د: یاد خدا، براى جلوگیرى از فحشا و منکر بالاتر از هر اهرم دیگر است.
ه: یاد خدا از شما، بزرگتر از یاد شما از خدا است. (البتّه این معنا با توجّه به روایات در ذیل آیه «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» «۷» برداشت شده است. «۸»)
به پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله گفته شد: فلانى هم نماز مى‏خواند و هم خلاف مى‏کند، فرمود: «ان صلاته تنهاه یوما» «۹» بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه. سپس امام علیه السلام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه» «۱۰» به اندازه‏اى که نماز، انسان را از منکرات باز مى‏دارد، به همان اندازه قبول مى‏شود.

حتما بخوانید  چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟

پیام‏ ها:
.۱ تنها آشنایى با مفاهیم، تلاوت و آموزش قرآن کافى نیست، بلکه عمل لازم است. «اتْلُ … أَقِمِ» ۲ قرآن و نماز، در رأس برنامه ‏هاى تربیتى است. «اتْلُ … أَقِمِ» ۳ رابطه پیامبر با مردم از طریق تلاوت آیات قرآن و ابلاغ دستورات خداوند به آنان و رابطه او با خدا از طریق عبادت و نماز است. «اتْلُ … أَقِمِ» ۴ در تبلیغ و ارشاد، حکمت و آثار دستورات دینى را بیان کنیم. «أَقِمِ الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» ۵ در پیشگاه خداوند، نماز از عظمت و جایگاه خاصّى برخوردار است. «أَقِمِ الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ» (تکرار کلمه‏ى «صلوه») ۶ نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلکه قطعى است. «إِنَّ الصَّلاهَ» (کلمه‏ى «انّ» و جمله‏ى اسمیه) ۷ اگر نمازِ انسان، او را از فحشا و منکر باز نداشت، باید در قبولى نماز خود شک کند. «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏» ۸ گسترش کارهاى نیک و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منکر است.
«الصَّلاهَ تَنْهى‏» ۹ علم خداوند، ضامن اجراى صحیح دستورات اوست. «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ» ۱۰ در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقه‏ها نهفته است. «ما تَصْنَعُونَ»
نماز و بازدارندگى از منکرات
سؤال: چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منکر باز مى ‏دارد؟
پاسخ: ۱ ریشه‏ ى تمام منکرات غفلت است و خداوند در آیه ۱۷۹ سوره‏ى اعراف، انسان غافل را از حیوان بدتر شمرده است. «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» و نماز چون یاد خدا و بهترین وسیله‏ى غفلت‏زدایى است، پس زمینه‏ى منکرات را از بین مى‏برد.
۲ . اقامه‏ ى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شیطانى است. چنان که کسى که لباس سفید بپوشد، حاضر نیست در جاى کثیف و آلوده بنشیند.
۳ . در کنار نماز، معمولًا توصیه به زکات شده است، که فرد را از منکر بخل و بى‏تفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منکر فقر که زمینه‏ى رویکرد به منکرات است، رها مى‏سازد.
۴ . نماز، داراى احکام و دستوراتى است که رعایت هر یک از آنها انسان را از بسیارى گناهان باز مى‏دارد، مثلًا:
شرط حلال بودن مکان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق دیگران باز مى‏دارد.
رعایت شرط پاک بودن آب وضو، مکان، لباس و بدن نمازگزار، انسان را از آلودگى و بى‏مبالاتى دور مى‏کند.
شرط اخلاص، انسان را از منکر شرک، ریا و سُمعه باز مى‏دارد.
شرط قبله، انسان را از منکر بى‏هدفى و به هر سو توجّه کردن باز مى‏دارد.
رکوع و سجده، انسان را از منکر تکبّر باز مى‏دارد.
توجّه به پوشش مناسب در نماز، انسان را از منکر برهنگى و بى حیایى حفظ مى‏کند.
توجّه به عدالت امام جماعت، سبب دورى افراد از فسق و خلاف مى‏شود.
نماز جماعت، انسان را از گوشه‏گیرى نابجا نجات مى‏دهد.
احکام و شرایط نماز جماعت، بسیارى از ارزش‏ها را زنده مى‏کند از جمله: مردمى بودن، جلو نیافتادن از رهبر، عقب نماندن از جامعه، سکوت در برابر سخن حقّ امام جماعت، نظم و انضباط، ارزش‏گذارى نسبت به انسان‏هاى با تقوا، دورى از تفرقه، دورى از گرایش‏هاى مذموم نژادى، اقلیمى، سیاسى و حضور در صحنه که ترک هر یک از آنها، منکر است.
لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز، رابطه‏ى انسان را با آفریننده‏ى جهان، «رَبِّ الْعالَمِینَ»، با تشکّر، تعبّد و خضوع در برابر او، «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» با توکّل و استمداد از او، «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»، با توجّه و یادآورى معاد، «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» با رهبران معصوم و اولیاى الهى، «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»، با برائت از رهبران فاسد، «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ» و رابطه‏ى انسان را با دیگر مردم جامعه «نَعْبُدُ و نَسْتَعِینُ» بیان مى‏کند که غفلت از هر یک از آنها منکر، یا زمینه‏ساز منکرى بزرگ است.

حتما بخوانید  چه كنم كه نمازهايم براي رضای خدا باشد؟

منابع
سایت حوزه آنلاین
تفسیر نور، ج‏۹، ص:۱۵۰
__________________________________________________
پی نوشت ها
(۱). مزمّل، ۵.
(۲). مزمل، ۴.
(۳). مزمل، ۶.
(۴). فاطر، ۲۹.
(۵). اعراف، ۱۷۰.
(۶). طه، ۱۴.
(۷). بقره، ۱۵۲.
(۸). تفسیر نور الثقلین.
(۹). تفسیر مجمع البیان. […..]
(۱۰). تفسیر مجمع البیان.


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3943 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 37
برچسب ها:
دیدگاه ها
مسعود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۳:۵۰ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

پاسخکده خیلی دوستت دارم

بهداد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۴:۱۳ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بابا چه سایت محشری کلی از جواب سوالاتم را اینجا یافتم

سعید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۴:۲۰ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

من یکی پاسخم را گرفتم … مخلصیم

سپهر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۴:۲۸ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کمال تشکر باب سایت خوبتان

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است