لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

آیا پیامبران در دوره طفولیت نیز دارای عصمت بوده اند؟

دسته: پیامبر شناسی , معارف
۵ دیدگاه
جمعه - ۴ تیر ۱۳۹۵
آیا پیامبران در دوره طفولیت نیز دارای عصمت بوده اند؟Reviewed by کارشناس دینی on Jun 24Rating:

عصمت پیامبران و امامان علیهم السلام، از ابتداى تولد و حتى در رحم مادر است.

خداوند متعال از آنجا که مى‏دانست عده‏اى از بندگانش، به اختیار خویش- هرچند با استعدادى در سطح سایر افراد- بیش از دیگران و در بالاترین حد ممکن، از استعداد خود بهره‏بردارى مى‏کنند؛ تفضلًا این پاداش و موهبت ویژه را به آنان عطا فرمود و آنان را از علم و اراده‏اى برخوردار ساخت که به واسطه آن، به «مصونیت کامل و مطلق» برسند. اعطاى این موهبت، معلول شایستگى‏هاى آنان است؛ نه محصول استعداد جبرى ایشان. با توجه به تحلیل «اصل عصمت»، مى‏توان دلیل و چرایى عصمت در دوران کودکى معصومان را به دو وجه تقریر کرد:

یک. عصمت پاداشى‏

عصمت در طفولیت، به عنوان پاداشى براى عصمت اختیارى در بزرگسالى است؛ یعنى، وقتى خداوند متعال، مى‏داند فردى در آینده زندگى خود، چه مسیرى را انتخاب مى‏کند؛ به میزان حسن انتخاب او و تلاش مداوم آینده‏اش، وى را از نخستین روز زندگى، مورد لطف و عنایت قرار مى‏دهد و از لغزش‏ها مصون مى‏دارد.[۱]

دو. زمان تکلیف معصومان‏

ملاک عصمت «علم و اراده» است و نیز عصمت، متفرع بر شأنیت تکلیف و مسئولیت‏پذیرى است و این هر دو در طفولیت وجود ندارد. اما این مسئله عمومیت ندارد؛ چرا که علم و اراده، هم در زمان طفولیت هست و هم در زمان بزرگسالى؛ هر چند از لحاظ شدّت و ضعف متفاوت باشند. همچنین زمان تکلیف و مسئولیت‏پذیرى، نسبت به انسان‏هاى مختلف، متفاوت است؛ چنان که حضرت عیسى علیه السلام در زمان نوزادى مى‏فرماید: قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا …؛ « [کودک (عیسى)] گفت: منم بنده خدا، به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است».[۲] یا درباره حضرت یحیى علیه السلام مى‏فرماید: یا یَحْیى‏ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا؛ «اى یحیى! کتاب [خدا] را به جد و جهد بگیر؛ و از کودکى به او نبوت دادیم».[۳] همچنین براساس نصوص دینى و شواهد مسلّم تاریخى، عده‏اى از ائمه علیهم السلام در سنین کودکى و نوجوانى، به مقام والاى امامت نایل آمدند:

حتما بخوانید  برای هدایت انسان وحی چه جایگاهی دارد؟

امام جواد علیه السلام در هفت یا نه سالگى، امام هادى علیه السلام در هشت یا نه سالگى و امام زمان (عج) در چهار یا پنج‏سالگى.[۴] بنابراین هر چند عصمت، متفرع بر تکلیف است؛ اما زمان خاصى نمى‏توان براى آن تعیین کرد؛ بلکه زمان تکلیف در انسان‏ها، متفاوت است و براساس شواهد برخى از آدمیان در سنین طفولیت، مکلّف و عهده‏دار مقامات و مسئولیت‏هایى مى‏شوند و چون ائمه علیهم السلام و برخى، از ابتدا چنین بودند، از عصمت در طفولیت نیز برخوردار بودند.[۵]

____________________
پی نوشت ها:
[۱]  محمدمحمدى رى‏شهرى، فلسفه وحى و نبوت،( دفتر تبلیغات اسلامى، قم: ۱۳۶۶ ش)، ص ۲۲۰.

[۲] مریم( ۱۹)، آیه ۳۰.

[۳]  مریم( ۱۹)، آیه ۱۲.

[۴] شیخ مفید، ارشاد،( مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، چاپ سوم، ۱۳۹۹ ق)، صص ۳۱۷- ۳۱۹ و ۳۲۷- ۳۶۶.

[۵]  محمد تقى مصباح یزدى، راهنماشناسى،( امیرکبیر، تهران: ۱۳۷۵ ش)، ص ۶۷۳.


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3954 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 12
برچسب ها:
دیدگاه ها
رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۷:۲۹ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

فقط می تونم بگم ممنون

حوراء این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۷:۳۵ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

حاج آقا خیلی ممنون که برای پاسخگویی به سولات وقت میزارید

بابک این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۷:۴۲ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

پاسخکده خیلی دوستت دارم

محمدرضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۱۶ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

از اینکه خیلی زود به سوالم پاسخ دادید متشکرم

پریسا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۱۹ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

یکی از کارهای روزانه من سر زدن به سایت شماست، بابت پاسخگویی متشکرم

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است