لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

چرا پیامبر با علمی که دارد برخی مواقع مشورت می کرد؟

دسته: پیامبر شناسی , معارف
۸ دیدگاه
جمعه - ۴ تیر ۱۳۹۵
چرا پیامبر با علمی که دارد برخی مواقع مشورت می کرد؟Reviewed by کارشناس دینی on Jun 24Rating:

با توجه به حقیقتِ علم غیب موهبتى و لدنّى پیامبران و امامان- از جمله حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله- روشن مى‏شود که هیچ منافاتى میان آن علم و پرسش‏گرى وجود نخواهد داشت. علم رسول خدا، محصول درجه برترى وجود او است؛ از این رو چون این کمال وجودى را به موهبت الهى به دست مى‏آورد- نه در سایه پرورش و آموزش دیگران- علم و معرفت او هم از درون خودش جوشیده، از مقام ولایت و قرب او سرچشمه دارد. به این جهت علم او داراى خواص و لوازم زیر است:

  1. علم پیامبر همیشگى و مستمر است؛ این دانش پیوسته با سرچشمه غیبى خود، در ارتباط بوده، مدام قوّت مى‏پذیرد و افزایش مى‏یابد و این افزایش‏

______________________________
(۱). براى آشنایى بیشتر با برخى از ابعاد مسئله معراج نگاه: عبداللَّه جوادى آملى، سیره رسول اکرم صلى الله علیه و آله در قرآن‏، (تفسیر موضوعى، ج ۹)، صص ۶۳- ۸۵.

دانش و معرفت رسول گرامى، لازمه اتصال وجودى وى به جهان غیب و ربوبیت است و از همین‏رو رسول گرامى صلى الله علیه و آله مدام مى‏فرمود: رَبِّ زِدْنِی عِلْماً[۱]؛ «پروردگارا علم مرا افزون فرما».

  1. رسول خدا صلى الله علیه و آله هر گاه بخواهد چیزى را بداند، خداوند به او مى‏آموزد؛ در واقع حضرت حق با این کار، رسول خودش را مورد حمایت و عنایت مستمر قرار مى‏دهد.
  2. علم پیامبر به دور از خطا و خلاف است‏؛ زیرا علم او چون علم حصولى نیست؛ بلکه یک علم لدنّى و شهودى است و معرفت شهودى نیز مصون از خطا و نسیان است.
حتما بخوانید  آیا عصمت با اختیار منافات ندارد؟

در شب معراج، حضرت رسول صلى الله علیه و آله خواست بداند و خداوند با نشان دادن حقایقى، به او آموخت. حضرت با معرفت شهودى خود، آن وقایع را مشاهده کرد و با مواجهه با آنها و پرسش‏گرى از جبرئیل، علم خود را افزون ساخت و اینها هیچ یک با علم لدنّى رسول خدا- بر اساس آنکه علم پیامبر مستمر و پویا بوده نه مطلق و ایستا و دائماً در حال افزایش و قوّت است- منافات ندارد؛ زیرا افزایش کمى و کیفى، لازمه ذات علم لَدنّى است و نباید پنداشت که علم لدّنى، یعنى علمى که قابلیّت افزایش و قوت در او نیست. علاوه بر آنکه با حصول چنین رخدادى (شهود بواطن عالم هستى و وقوف به حقایق و آثار و ویژگى‏هاى آن) حضرت از علمى برخوردار شدند که براى دیگران امکان دسترسى به آن، در این حد و گستردگى و عمق وجود ندارد.

______________
پی نوشت:
[۱]  طه( ۲۰)، آیه ۱۱۴.


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3943 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 8
برچسب ها:
دیدگاه ها
محسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۳۰ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

قبلا سایت های دیگه نیز عضو بودم و یه مقدار دیر به سوالات پاسخ می دادند ولی در اینجا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ می دهند…تشکر ویژه

محسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۳۶ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

قبلا سایت های دیگه نیز عضو بودم و یه مقدار دیر به سوالات پاسخ می دادند ولی در اینجا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ می دهند…تشکر ویژه

باقر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۳۶ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کمال تشکر باب سایت خوبتان

بهرام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۴۶ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

همراهی با سایت شما موجب شده که خیلی اطلاعات دینی ام افزوده شود..سپاسگذارم

حیدر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۴۹ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بعنوان یک کاربر از بقیه دوستان تقاضامندم که در پاسخ به سوالات شرکت کنند

نرگس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۵۱ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

من یکی پاسخم را گرفتم … مخلصیم

علیرضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۹:۰۸ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

من که همیشه سوالاتم رو زود گرفتم..بازم ممنون

بهروز این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۹:۲۸ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

یک سایتُ، یک پاسخکده

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است