چه ضرورتی دارد که رسول خدا (ص) جانشینی تعیین کند؟

تعیین و نصب جانشین پیامبر به دلایل مختلفى لازم و اجتناب‏ناپذیر بوده است. راز این مسأله در گرو بررسى ضرورت و کارکرد امامت در جامعه اسلامى است که پیش از این بررسى شد.

آنچه اکنون به اختصار یاد مى‏شود عبارت است از:

  1. امام و جانشین پیامبر، تبیین‏گر معصومانه دین پس از پیامبر و بازدارنده از انحراف، تحریف و کژفهمى در دین است.
  2. امام به لحاظ درک معصومانه از دین، یگانه مرجع حل اختلاف در عرصه فهم و عمل دینى و حافظ انسجام جامعه و بازدارنده از تشتت‏ها و پراگندگى‏هاى زیان‏بار است.
  3. حکومت و سیاست در اسلام حکومتى دینى است و کمال دینى بودن آن در گرو رهبرى کسانى است که در فهم آموزه‏هاى اسلام و التزام به آن در عالى‏ترین سطح، یعنى در حد عصمت باشند.

از طرف دیگر شناخت معصوم امرى عرفى و عادى نیست و تنها با معرفى از سوى خدا امکان‏پذیر است. از این رو لازم بود که پیامبر صلى الله علیه و آله امر الهى را در این باره به امت گوشزد نماید و کسانى را که داراى شایستگى‏هاى لازم‏اند به امت معرفى و نصب الهى آنان را ابلاغ کند.

از دیگر سو، چنان که در مباحث پیشین گذشت پیامبر صلى الله علیه و آله در این مسأله اختیارى از خود نداشته‏اند. خداوند متعال با توجه به اهمیت فراوان این مسأله، تعیین جانشینى مناسب و ادامه‏دهنده راه پیامبر را عنصر نهایى اکمال دین و فقدان آن را مساوى با عدم انجام رسالت الهى قلمداد کرده و پیامبر را مأمور به ابلاغ آن نموده است.

دکمه بازگشت به بالا