لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

آیا همه چیز در قرآن آمده است؟

دسته: تفسیر
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۵
آیا همه چیز در قرآن آمده است؟Reviewed by کارشناس دینی on Aug 28Rating: 5.0

قرآن کریم می فرماید: “و نزّلنا علیک الکتاب تبیاناً لکلّ شیء؛ ما این کتاب آسمانی (قرآن) را بر تو نازل کردیم که بیان همه چیز در آن است” (۱)

از تعبیر “تبیان” که به معنی بیان کردن است و با توجه به وسعت مفهوم “کلّ شیء” معلوم می شود که در قرآن، بیان همه چیز هست،‌ ولی با توجه به این نکته که قرآن یک کتاب تربیتی و انسان ساز و یک کتاب هدایت برای عموم مردم است،‌ که برای تکامل فرد و جامعه در همه‌ جنبه های معنوی و مادی نازل شده است. روشن می شود که منظور از “همه چیز” تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است،‌نه این که قرآن یک دائره المعارف بزرگ باشد که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی، و پزشکی در آن آمده است. .هر چند قرآن یک دعوت کلی به کسب همه علوم و معارف و دانشها کرده که تمام دانش های یاد شده و غیر آن ، در این دعوت کلی جمع است. (۲)

البته در قرآن آیاتی که مربوط به علوم و دانش های مختلف باشد ،وجود دارد و گاهگاهی از برخی از اسرار و رموز آفرینش به مناسبت بحث های توحیدی پرده بر می دارد.

همانند آیات در مورد خلقت آسمان و زمین و نظام اسبابی که در این جهان بر قرار است و برخی از عوامل طبیعی چون باد و باران و کوهها و درختان و گیاهان و جانوران مختلف و دریاها و این مسئله در عین حال که ما را با عظمت پروردگار آشنا می سازد ، هدایت و کمال انسانی را نیز منطبق بر نظام آفرینش و آشنایی و آگاهی بر آنها قرار می دهد.

حتما بخوانید  نشانه های انسان نادان

پس این که قرآن بیان همه چیز است،‌ مراد این است که قرآن برای رساندن انسان به سعادت همیشگی نازل گردیده و در این راستا کلیات هر آن چه برای رسیدن به این هدف لازم بوده، بیان نموده است. به عبارت دیگر: قرآن به عنوان قانون اساسی اسلام دربر گیرنده مجموعه ای از اصول و ضوابط هماهنگ با خطرات انسانی است که همواره بر تارک اندیشه ها چون خورشیدی می درخشد، و سعادت و عظمت را در گرو آشنایی وعمل به قوانین خود می داند. اصل عدالت و امانت،(۳) اصل کلی امر به معروف و نهی از منکر،(۴) اصل مقابله به مثل در برابر متجاوزان،(۵) اصل مساوات مردم و تعیین معیار امتیاز از قبیل:‌ تقوا، علم و جهاد،‌(۶) اصل نفی استبداد،(۷) اصل عدم سلطه کافران بر مؤمنان،(۸) اصل صلح و اخوت،(۹) اصل بهره برداری از نعمت های الهی،(۱۰) اصل وفای به عقود،(۱۱) اصل توحید به وحدت،(۱۲) اصل عدم حرج،(۱۳) و اصل پذیرش اختیاری دین،(۱۴) از جمله اصول کلی است که قرآن بیان فرموده است.

هم چنین مقصود از این که قرآن کتابی برای همه زمانها و همه دورها است ، این است که قواعد و قوانین و احکام و ارزش های اخلاقی و معارفی که در آن بیان شده ، اختصاص به زمان و مکان و دوره خاصی از زندگی بشریت ندارد ، بلکه آنها جاودانه بوده و برای ملتی خاص یا دوره و زمانی به خصوص نمی باشد.نه آنکه در قرآن بیان شود که انسان ها در یک زمان با باد بزن خود را خنک کنند و در دوره دیگر با پنکه بعد با کولر و بعد با …. یا این که ازابزارهای ارتباط جمعی انسان ها سخن به میان آمده باشد که در یک زمانی این وسایل اینترنت و ماهواره خواهد شد. اما این که چگونه از این ابزارها مورد استفاده قرار گیرد و حق و حقوق و ارزش ها و به کمال رساندن انسان ها در آنها مورد لحاظ قرار گیرد ، در راستای همان اصول کلی موجود در آیات قرآن قرار دارد.
البته با توجه به این که قرآن دارای بطن بلکه بطونی است،‌ ممکن است در این کتاب الهی اشارات و اموری باشد که از اسرار و نهفته هایی کشف کند که فهم عادی و متعارف نتواند آن را درک کند و علم این گونه مسائل برای امامان معصوم(ع) و راسخون درعلم است.

حتما بخوانید  چگونه وحي بر پيامبر صلي الله عليه وآله نازل مي شود؟

امام صادق(ع) می فرمایند‏: «ان اللَّه تبارک و تعالى انزل فى القرآن تبیان کل شى‏ء حتى و اللَّه ما ترک شیئا تحتاج الیه العباد، حتى لا یستطیع عبد یقول لو کان هذا، انزل فى القرآن، الا و قد انزله اللَّه فیه؛[۱۵] خداوند در قرآن هر چیزى را بیان کرده است، به خدا سوگند  چیزى که مورد نیاز مردم بوده است کم نگذارده، تا کسى نگوید اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل مى‏شد، آگاه باشید همه نیازمندیهاى بشر را خدا در آن نازل کرده است»

امام باقر(ع) می فرمایند: «ان اللَّه تبارک و تعالى لم یدع شیئا تحتاج الیه الامه الا انزله فى کتابه و بینه لرسوله (ص) و جعل لکل شى‏ء حدا، و جعل علیه دلیلا یدل علیه، و جعل على من تعدى ذلک الحد حدا؛[۱۶] خداوند متعال چیزى را که مورد نیاز این امت است در کتابش فرو گذار نکرده، و براى رسولش تبیین نموده است، و براى هر چیزى حدى قرار داده، و دلیل روشنى براى آن نهاده، و براى هر کسى که از این حد تجاوز کند، حد و مجازاتى قائل شده است»
امام صادق(ع) می فرمایند: «ما من امر یختلف فیه اثنان الا و له اصل فى کتاب اللَّه عز و جل و لکن لا تبلغه عقول الرجال؛[۱۷] تمام امورى که حتى دو نفر در آن اختلاف دارند، اصل و ضابطه ‏اى در قرآن دارد ولى عقل و دانش مردم به آن نمى ‏رسد»

پی‌نوشت‌ها:

۱ . نحل (۱۶)آیه‌۸۹.
۲ . تفسیر المیزان (ترجمه)، ج ۱۲،‌ ص ۴۹۵؛ تفسیر نمونه، ‌ج ۱۱، ص ۳۶۱.
۳ . نساء (۴) آیه‌ ۵۸.
۴ . نحل (۱۶) آیه‌۹.
۵ . بقره (۲) آیه ۱۹۴.
۶ . حجرات (۴۹) آیه ۱۳.
۷ . اعراف (۷) آیه‌۱۵۷.
۸ . نساء (۱۴) آیه ۱۴۱.
۹ . حجرات (۴۹) آیه ۱۰.
۱۰ . اعراف (۷) آیه ۳۲.
۱۱ . مائده،‌(۵) آیه ۱.
۱۲ . آل عمران (۳) آیه ۱۰۳.
۱۳ . حج (۲۲) آیه ۷۸.
۱۴ . بقره (۲) آیه ۲۵۶.
۱۵. تفسیر نور الثقلین، ج‏۳، ص: ۷۴.
۱۶. تفسیر نور الثقلین، ج‏۳، ص: ۷۴.
۱۷. تفسیر نور الثقلین، ج‏۳، ص: ۷۵.

حتما بخوانید  چند همسری مربوط به اوایل اسلام نه امروز!


نوشته شده توسط:کارشناس دینی - 3955 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 71
برچسب ها:
دیدگاه ها

توجه: وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است